Fotograaf worden

Fotograaf worden: 8 onvergeeflijke fouten

Wil je fotograaf worden? Dit zijn 8 onvergeeflijke fouten zodra je fotograaf wilt worden. Dit klinkt heel dramatisch, maar als je er goed over nadenkt dan is dit het ook. Want deze valkuilen zijn een belemmering om je droom, zelfstandig fotograaf worden, uit te laten komen. Geen zorgen want elke valkuil is ook voorzien van tips die gaan voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt.

fotograaf worden
Zelfstandig fotograaf worden: laat je niet tegenhouden!

Te snel een website starten

Eén van de eerste dingen waar je mee wilt starten als je fotograaf wordt is een fotografie website maken. Een eigen plekje op het internet waar je foto’s kunt presenteren. Op zich niets mis mee want dit is erg belangrijk voor een fotograaf. 

De valkuil is om een website te maken voordat je precies weet wie je klant is. Als je niet weet welke klant je precies wilt helpen zijn je teksten vrij algemeen. Iemand die dit leest wordt dan niet enthousiast, scrolt door je website en klikt tenslotte weg. Deze bezoeker heeft niet gevonden waar hij naar op zoek is. 

Online heb je maar enkele seconden om de aandacht te trekken, en daarvoor moet elk zin raak zijn. Zo werkt marketing voor fotografen nou eenmaal. Dit lukt alleen als je weet van welke woorden ze gemotiveerd raken om meer van jou te weten te komen. Anders verlies je binnen enkele seconden hun aandacht. 

Geld stoppen in advertenties

Je wilt fotograaf worden en het aantrekken van meer klanten staat hoog op je actielijst. Een logische vervolg stap is vaak adverteren op kanalen zoals Google en sociaal media. 

zelfstandig fotograaf worden
Voorkom dat je onnodig veel geld investeert in advertenties

Verschillende fotografen beginnen hieraan zonder goed hun klanten te kennen. Als resultaat scrollen mensen door zodra ze je advertentie zien omdat ze zich niet aangesproken voelen. Zonde, want zo betaal je onnodig veel geld voor zichtbaarheid van je advertentie aan mensen die totaal niet op jouw product of dienst zitten te wachten. Het resultaat is dat bedrijven zoals Google, Facebook en Instagram alleen maar rijker worden, en jij geen nieuwe klanten werft. 

Regelmatig ontvang ik op mijn timeline een advertentie van een trouwfotograaf die in mijn regio actief is. Nu ben ik zelf al in 2018 getrouwd en niet op zoek naar een trouwfotograaf. Toch ontvang ik deze advertentie. Zonde van het geld die deze fotograaf investeert. Daarnaast is de titel van de advertentie: “Download ons prijzenoverzicht” erg algemeen en weinig prikkelend voor je droomklant. Niet bepaald een goede manier om je te onderscheiden als fotograaf.

Fotograaf worden valkuil: iedereen helpen

Stel je wilt fotograaf worden na het fotograferen van je eerste bruiloft. Het was een succes en je hebt je roeping gevonden! Als trouwfotograaf ga je te kort door de bocht om iedereen die gaat trouwen te bestempelen als je ideale klant. Dit is niet specifiek genoeg. Net zoals dat elk gezin niet direct je ideale klant is als gezinsfotografie je specialisatie is.  

Iedereen is anders en iedereen heeft daardoor andere wensen. Je koopt in de winkel ook geen onze-size-fits-all-jurk. Een jurk heeft namelijk niet voor iedereen de perfecte pasmaat. Iedereen is anders en in het geval van de jurk heeft iedereen een andere lichaamsbouw. Mensen kopen graag iets wat ze perfect bij zichzelf vinden passen. Geef dus duidelijk aan voor wie jouw fotografie diensten zijn, maar wees ook duidelijk voor wie niet. 

fotograaf worden zonder opleiding
Het aantal klanten is gegroeid nadat ik duidelijk aan ben gaan geven wie ik niet kan helpen.

Het voelt enorm tegenstrijdig om mensen buiten te sluiten. Je intuïtie zegt dat je op deze manier potentiële klanten misloopt. Toch opent juist deze vorm van marketing voor fotografen de mogelijkheden voor jou om meer geld te verdienen met fotograferen. De juiste klanten worden namelijk tot jou aangetrokken omdat je precies aanbiedt wat perfect bij ze past. Pas als je durft te kiezen gaat je aantal klanten flink groeien. Dit betekent ook dat je duidelijk laat weten welke klanten je niet wilt helpen. 

Werken met klanten die niet bij je passen

Een belangrijke les als je zelfstandig fotograaf wilt worden: Werken met klanten die niet goed bij je passen is een frustrerende bezigheid. Klanten die eigenlijk iets anders nodig hebben, zal je nooit goed kunnen helpen. Achteraf ontstaan er dan vaak vragen zoals: “Heb je nog meer foto’s die je kunt afleveren?” De klant hoopt zo alsnog te vinden wat ze missen.

Klanten die niet goed bij je passen geven je het gevoel dat je het niet goed doet. Zelfs als jij je stinkende best doet. Ze kunnen je over van alles laten twijfelen, bijvoorbeeld of je wel goed genoeg bent om fotograaf te zijn. Je ontvangt weinig waardering voor je inspanning, wat deze groep klanten niet fijn maakt om mee samen te werken. 

zzp fotograaf worden
Werk alleen met klanten die je kunt helpen bij wat ze nodig hebben

Fotograaf worden valkuil: kwaliteit

“Als ik nog net iets beter ga fotograferen, dan volgen de klanten vanzelf en hiermee vergroot ik de mogelijkheid op geld te verdienen en zelfstandig fotograaf te worden.” Deze redenering is maar deels waar. Natuurlijk wordt er van je verwacht dat je redelijke kwaliteit foto’s kunt afleveren aan klanten. Toch is vooral de manier waarop je de foto’s verkoopt bepalend of dit je ook lukt.

Jij als expert herkent feilloos verschillende fotografiestijlen en kan foto’s beoordelen op hun kwaliteit. De kennis over fotografie bij veel klanten is echter vrij laag. Deze klanten kunnen een scherpe van een onscherpe foto onderscheiden, maar daar houdt het vaak bij op. Beter fotograferen gaat je dus niet helpen om mensen te overtuigen om voor jou te kiezen. Je marketing als fotograaf is de doorslaggevende factor om het verschil te maken.

“Marketing is een vorm van manipulatie”

“Marketing is een vorm van manipulatie en dit ga ik liever uit de weg.” Bij marketing ga je iemand anders je dienst opdringen, iets waar een ander niet op zit te wachten. Zoals het zoveelste telefoontje van een energiemaatschappij die je lastigvalt en vraagt of je alsjeblieft over wilt stappen. Met aanbiedingen waar je nooit om gevraagd hebt. Dit is een veelvoorkomende opvatting onder fotografen. Het woord marketing is voor hun als vloeken in de kerk. 

Marketing voor fotografen houdt zoveel meer in! Ik geloof dat je met eerlijke marketing resultaten kunt bereiken waar je oprecht trots op kunt zijn.

Veel mensen zijn op zoek naar een zelfstandig fotograaf. Door marketing goed in te zetten vinden ze de perfecte match, genieten ze extra tijdens de fotoshoot en vertellen ze na afloop aan iedereen hoe ontzettend tof hun fotograaf was. Marketing draait om klanten het beste te geven waar ze zelf naar op zoek zijn. 

professioneel fotograaf worden
Met oprechte marketing geef je precies waar klanten naar op zoek zijn

Fotograaf worden valkuil: marketing op aannames 

Er is nog een misverstand wat we veel terug zien komen bij fotografen die we helpen om zichzelf succesvol te onderscheiden van andere fotografen. Vaak hebben ze voordat ze met ons contact opnemen al een beginnetje proberen te maken. Vol goede moed gingen ze aan slag en hebben het gevoel dat ze het allemaal zelf moeten verzinnen. Ze stellen dan een profiel op van waar hun ideale klant aan moet voldoen. Dit profiel bestaat uit aannames, waarbij belangrijke informatie over het hoofd wordt gezien. Je kijkt namelijk met oogkleppen, vanuit je eigen beleving, naar de situatie. 

Ga in gesprek met je ideale klant en stel de juiste vragen. Alleen dan kom je erachter waar ze echt enthousiast van worden en ontdek je ook de dingen waar je zelf nog niet aan had gedacht. 

Fotograaf worden valkuil: prijzen verlagen

Er zijn veel mensen die geld willen verdienen met fotograferen actief op de fotografie markt. Jaarlijks komen hier nog vele fotografen bij. Het is altijd vervelend om te horen als een klant niet voor jou kiest, maar voor de net iets goedkopere concurrent. Dit wil je zeker niet te vaak horen, anders ga je twijfelen over je eigen prijzen. 

fotograaf worden onderscheiden
Ga jezelf onderscheiden als fotograaf zodat je de prijzen niet hoeft te verlagen

Door je prijs te verlagen, ga je deze concurrentiestrijd niet winnen. Het aanbod aan fotografen is zo groot dat er altijd iemand te vinden is die goedkoper is dan jou. Er zijn zelfs fotografen te vinden die hun diensten gratis aanbieden. Hier kan je het nooit van winnen.  

Voor elke budget is er een type klant. De één vindt het prima om bij de Action producten te kopen en de ander wil hier niet gezien worden. Zo zijn er klanten die graag weinig voor iets betalen, of weinig eisen hebben en er zijn klanten die voor kwaliteit gaan en hoge eisen hebben. Als een klant voor een goedkopere concurrent kiest heb je niet duidelijk kunnen maken wat jouw meerwaarde is. Waarom zouden ze voor jou kiezen als je geen onderscheidende meerwaarde hebt ten opzichte van iemand anders?

Anderen fotografen bekeken ook: