Definitie ideale klant betekenis en uitleg

Wat is een ideale klant?

Definitie ideale klant

Je ideale klant is een individu waar jij het liefst mee werkt, omdat deze het beste aansluit bij wat jij met je dienst en product te bieden hebt als ondernemer. Deze persoon is de perfecte match met jouw bedrijf op het gebied van persoonlijkheid en behoeften. Werken met je ideale klant levert je meer energie op dan dat je erin stopt en op deze manier is werken elke dag een feestje.

Een doelgroep is een vrij algemene omschrijving van favoriete klanten waar je graag mee wilt werken. Bijvoorbeeld vrouwen in de leeftijdsfase tussen 25 en 35 jaar. Een ideale klant is een individu binnen deze doelgroep. De beschrijving gaat verder dan demografische kenmerken zoals leeftijd en omvat ook persoonlijke eigenschappen en behoeften. Bijvoorbeeld: Sanne is een vrouw van 25 jaar. Ze is een echte koopjesjager en beslist snel of het een product is wat ze aan wil schaffen. Haar keuzes baseert ze vooral op feiten. Zodra ze een website vol met tekst ziet vindt ze dit onoverzichtelijk en verliest ze haar aandacht.

Door de behoeften van je favoriete klant, in dit geval Sanne, te kennen kan je haar beter helpen door haar persoonlijk aan te spreken. Hiervoor voelt je favoriete klant zich sneller tot jou aangetrokken.

Wie is jouw ideale klant?

Om met klanten te kunnen werken waar je prettig mee samenwerkt moet je eerst je ideale klant bepalen. Zodra jij je favoriete klant kent, en de behoeften kent, kan je deze persoon beter helpen. Ook kan je beter communiceren op je website en andere kanalen waarom jij de aangewezen persoon bent om deze klant te kunnen helpen.

Als je aan de slag wilt gaan met marketing, om meer klanten enthousiast te maken voor jou fotografie dienst, dan is het bepalen van je ideale klant de eerste stap die je moet gaan zetten. Dit voorkomt dat je veel tijd en energie stopt in promotie die achteraf niet doeltreffend blijkt te zijn.

definitie ideale klant betekenis

Door je ideale klant te bepalen kan jij je effectief onderscheiden van andere fotografen.

Waarom is werken met je ideale klant belangrijk?

Het bepalen van je ideale klant is de doorslaggevende factor voor het aantrekken van meer klanten. Door al je communicatie af te stemmen op de behoeften van deze klanten vinden ze bij jou precies wat ze zoeken.

Wat fijn! Dit is precies wat ik zoek, en bij andere fotografen niet kan vinden. Met deze fotograaf wil ik graag samenwerken!

Stel je favoriete kant heeft als behoeften snel en praktisch. Dan is dit een persoon die graag op een eenvoudige en overzichtelijke manier aan informatie komt. Het heeft voor deze klant geen zin om op je website het complete proces tot in de puntjes uit te schrijven. Deze klant haakt dan af omdat de website onoverzichtelijk overkomt. Voor een persoon met de behoeften zekerheid en duidelijkheid is het juist wel nuttig om het complete proces tot in de puntjes uit te schrijven.

Stem je website af op je favoriete klanten zodat ze bij het bezoeken van je website direct zien dat jij precies de fotograaf bent die ze zoeken.

 

Zodra jij werkt met je favoriete klant:

  • Werk je met klanten waar jij blij van wordt
  • Word je gekozen om wat je doet en niet om wat het kost
  • Kan jij je effectief onderscheiden van concurrenten
  • Ken je de juiste woorden om potentiele klanten enthousiast te maken
  • Loop je klanten mis die je vroeger alleen maar frustratie opleverden

 

Weet jij wie je ideale klant is?

Ideale klant direct bepalen

Ontdek eenvoudig de behoeften van je favoriete klant!