Uurtarief fotograaf
Een uurtarief voor een fotograaf berekenen en vaststellen is een lastige uitdaging. Wat moet ik als uurloon vragen als fotograaf? In 5 simpele stappen helpen we je bij de berekening van je uurtarief en leggen we je uit waar je allemaal rekening mee moet houden om te weten wat je aan je fotografie werk overhoudt. Het is heel verstandig om jaarlijks deze rekensom voor jezelf te maken om te zien hoe jij en je bedrijf ervoor staan.
Ondanks dat het goed is om je uurtarief uit te rekenen is het geen slimme strategie om te gebruiken bij het aantrekken van nieuwe klanten. Sterker nog het werken met een uurtarief kan zelfs schadelijk voor je zijn! Na de berekening kan je hier alles over lezen in dit artikel.
Hoe bereken ik mijn uurtarief als fotograaf?
Je uurtarief als fotograaf bereken je met de volgende som: totaal benodigde omzet gedeeld door declarabele uren = uurtarief. Om deze rekensom te kunnen maken moet je op de hoogte zijn van je totale onkosten. Je kunt je uurtarief in 5 simpele stappen berekenen.
1. Onkosten uitrekenen
2. Benodigde salaris bepalen
3. Benodigde omzet uitrekenen
4. Uurtarief uitrekenen
5. Bijkomende kosten doorberekenen
Stap 1. Welke kosten heb je als fotograaf?
Start met het maken van een overzicht van al je kosten. Maak deze lijst zo volledig mogelijk. De kosten kunnen per fotograaf erg variëren. Wanneer je een fotostudio huurt brengt dit meer kosten met zich mee dan wanneer je een trouwfotograaf bent en altijd op locatie werkt bijvoorbeeld.
- Camera, objectieven, flitsers etc (afschrijving)
- Computer (afschrijving)
- Software op computer (Lightroom/ Photoshop etc.)
- Kantoorartikelen, postzegels, agenda, printpapier
- Studiekosten, zoals workshops, cursus flitsen
- Marketingkosten, social media reclame, deelname beurs, drukwerk, fotografen website
- Verzekeringen, aansprakelijkheidsverzekering, apparatuur verzekering, rechtsbijstand, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en pensioenregeling
- Acquisitiekosten
- Bankkosten
- Autokosten, brandstof, parkeerkosten, wegenbelasting, verzekering, onderhoud
- Inkoop materiaal, fotoboek
- Communicatie middelen, telefoon en abonnement
- Administratiekosten, accountant, administratiesoftware
- Abonnementen/lidmaatschap, vakbond, tijdschrift, vakblad, organisaties, KvK
- Overig
Onkosten dekkend
Zorg dat je minimaal je eigen kosten eruit haalt! Anders betaal jij zelf geld om je werk uit te mogen voeren. Dit klinkt heel erg logisch, maar onbedoeld komt het vaak voor dat fotografie opdrachten uiteindelijk meer kosten dan dat ze opleveren. De vraag die men zich dan moet stellen is, of het dan nog werk is of dat je je eigen (fotografie) hobby betaalt! Om deze reden is het dus allereerst heel belangrijk om een goede berekening te maken van je onkosten.
Voorbeeld berekening onkosten
Bij dit voorbeeld gaan we uit dat de fotograaf 20.000,- euro onkosten per jaar heeft.
Stap 2. Salaris fotograaf
Het inkomen wat je wilt hebben is het uitgangspunt van stap 2 om het uurtarief voor een fotograaf te berekenen. Het gaat hierbij om het geld wat je als salaris wilt overhouden op maandbasis. Het salaris van een fotograaf is slechts een klein onderdeel van het totale uurtarief.
Bijvoorbeeld: als je uitsluitend gespecialiseerd bent in trouwfotografie dan heb je te maken met een hoogseizoen met veel opdrachten en het laagseizoen met minder opdrachten. De berekening moet dan eerst je totale verdienste per jaar zijn, en niet per maand.
Bij dit gewenste inkomen moet je belastingen en verzekeringen optellen. Netto inkomen + 5,7% inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering + 30% inkomstenbelasting = benodigde winst (bron kvk)
Daarnaast moet je dan nog rekening houden met reserves die je opzij moet/wilt zetten voor pensioen en onverwachte kosten (denk aan reparaties of klachten van klanten etc.) Hoeveel procent per maand zet je daarvoor opzij?
Ook is het momenteel nog onduidelijk of zzp’ers in de nabije toekomst een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten gaan afsluiten. Dit zou nog een extra kostenpost zijn die je bij je inkomen op moet tellen om het zelfde te blijven verdienen. In dit geval zal je het uurtarief moeten verhogen of je levert flink in op het salaris wat je als fotograaf ontvangt.
Voorbeeld berekening salaris fotograaf
Deze fotograaf wil 2.000,- euro per maand aan salaris. Dit is 2.000 x 12 = 24.000,- op jaarbasis.
Jaarsalaris 24.000 = 64,3%
Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering 2.128 = 5,7%
Inkomstenbelasting 11.198 = 30%
Benodigde winst 37.325 = 100%
Stap 3. Benodigde omzet
In stap 3 van het berekenen van je uurtarief als fotograaf kijken we naar de omzet van de onderneming. De omzet bereken je door de kosten uit stap 1 op te tellen bij het berekende salaris uit stap 2.
Omzet is iets waar fotografen het met zijn allen graag over hebben. Vooral de vraag “wanneer heb je als fotograaf voldoende omzet?” komt regelmatig terug. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wanneer je voldoende omzet hebt. Een fotograaf met 100.000 euro omzet per jaar zou uiteindelijk minder kunnen overhouden aan zijn werk dan een fotograaf met 30.000 euro omzet per jaar!
Voorbeeldberekening benodigde omzet
20.000 + 37.325 = 57.325 euro
Stap 4. Uurtarief fotograaf
Het werk van een fotograaf bestaat, zoals het bij veel diensten werkt, uit directe en indirecte uren. Ofwel, uren die declarabel zijn aan de klant en uren die niet declarabel zijn en dus voor eigen rekening komen. Vooral de niet declarabele uren zijn heel belangrijk bij het bepalen van je uurtarief. Je wilt er immers voor zorgen dat je na het maken van al je uren (declarabel en niet-declarabel) nog steeds uitkomt met een positief resultaat.
Directe uren
De uren die direct voor een klant gemaakt worden zijn je directe, declarabele uren. Hierbij is het van belang dat je precies weet hoeveel tijd je besteed je aan één klant. Denk hierbij aan het contact met je klant via mail en telefoon, een intake gesprek, een eventueel tweede gesprek, voorbereidingen, reistijd, het fotograferen zelf, de nabewerking en product afhandeling zoals het ontwerpen van het album.
Indirecte uren
Naast het werk wat je doet voor een specifieke klant investeer je als zelfstandig fotograaf ook in algemene activiteiten om je bedrijf te kunnen runnen. Dit zijn de indirecte uren. Denk hierbij aan activiteiten als: administratie, marketing, website bijwerken, bloggen, beursdag, demo album ontwerpen, opleidingen, netwerken enz.
Declarabele uren inschatten
Om in te kunnen schatten hoeveel van je tijd je daadwerkelijk voor een klant aan het werk bent (directe uren), en dus tijd besteed die je door kunt belasten aan je klanten, is het belangrijk om een inschatting te maken van de hoeveelheid declarabele uren.
Volgens de KVK ben je ongeveer 50% van je tijd declarabel. Er zijn in totaal 365 dagen per jaar. 5 Dagen per werkweek – 30 dagen voor vakantie en feestdagen = 230 dagen om in totaal 1840 uur te werken. Hiervan is dus ongeveer 50% declarabel. Zo zijn er ongeveer 920 uur declarabele uren over.
Benodigde omzet / 920 uur = uurtarief voor jouw fotografie werkzaamheden. Over dit bedrag moet je nog 9% of 21% BTW berekenen. Hierbij is BTW vrijstelling (KOR) een uitzondering.
BTW vrijstelling
Sinds 1 januari 2020 is het mogelijk om in aanmerking te komen voor de kleinondernemersregeling (KOR). Hierbij heb je als ondernemer de keuze voor vrijstelling voor de BTW als je niet meer dan 20.000,- euro per kalenderjaar aan omzet hebt. Je hoeft dan geen BTW te rekenen aan je klanten en de BTW aangifte naar de Belastingdienst vervalt.
Voorbeeld berekening uurtarief fotograaf
57.325 / 920 = 62,31 euro exclusief BTW
62,31 x 21% = 75,39 per uur inclusief 21% BTW
Bij deze voorbeeld berekening komen we uit op een uurtarief van 75,- euro per uur.
Wat is het gemiddelde uurtarief van een fotograaf?
Het gemiddelde uurtarief van een fotograaf is € 75,- euro per uur. Ondanks dit gemiddelde uurtarief lopen de tarieven die fotografen per uur rekenen sterk uit één van € 30,- euro per uur tot voorbij € 200,- euro per uur. Het tarief wat een fotograaf per uur kan rekenen is afhankelijk van ervaring maar ook van het type klant waar de fotograaf voor werkt.
Tip: Klanten kunnen kiezen uit een zeer ruim aanbod aan fotografen. Als je doet wat iedereen doet in de markt dan is het succesvol onderscheiden als fotograaf een onbegonnen uitdaging. Laat klanten voor jou kiezen zonder dat je uurtarief daarbij een rol speelt! Verderop in dit artikel lees je daar meer over.
(extra) Stap 5. Bijkomende kosten
Tot slot bij de berekening van het uurloon van een fotograaf heb je ook nog declarabele kosten, namelijk de kosten die je specifiek voor één klant maakt. Dit zijn zaken als reiskosten, parkeerkosten, hotel overnachting, eten en drinken, inkoop van een fotoalbum. Bereken deze kosten, naast je uurtarief, direct door aan je klant.
Werk nooit met een uurtarief als fotograaf!
Of het werken met een uurtarief als fotograaf geschikt is voor jou ligt aan je wensen. Werken met een uurtarief is voor een beginnende hobbyfotograaf wellicht een prima strategie om mee te starten. Elke euro is dan mooi meegenomen. Wil je net iets meer en droom je van het realiseren van een noemenswaardig inkomen uit fotografie, dan werkt een uurtarief verwoestend! Hiermee ontneem jij jezelf de kans om te verdienen wat je echt waar bent. Dat is zonde en helemaal niet nodig.
Waarom een uurtarief voor een fotograaf verwoestend werkt
Als jij werkt met een uurtarief gaan klanten in hun zoektocht naar een geschikte fotograaf de nadruk leggen op de prijs die ze betalen. Zo trek je onbedoeld een type klant aan die voornamelijk gefixeerd is op prijs. Dit type klant kijkt niet naar de meerwaarde die jij te bieden hebt, maar onbedoeld stimuleer jij dat deze klant op zoek gaat naar de beste deal voor de goedkoopste prijs. Dit heeft negatieve gevolgen op jouw inkomen.
Voor je het weet begin je te twijfelen aan je eigen prijzen omdat je regelmatig te horen krijgt dat potentiële klanten voor een goedkopere concurrent kiezen. Of je grijpt de opdracht met beide handen aan maar dan voor een lager uurtarief vanuit het standpunt ‘iets is beter dan niets’.
Het resultaat is dat veel fotografen na een paar jaar ploeteren de handdoek in de ring gooien. Moe en gefrustreerd door het strijden tegen concurrenten die met budget prijzen werken. Bespaar jezelf deze ellende. Jij bent veel meer waard.
Dat klanten je te duur vinden betekent niet dat je uurtarief als fotograaf te hoog is!
Meer klanten en een hoger inkomen
Laat je niet verleiden om je prijzen te verlagen omdat je concurrenten dit ook doen. Jij bent allang goed genoeg als fotograaf om aan je klanten te vragen wat je echt waard bent. Ga werken met de klanten die bereid zijn om een fatsoenlijke vergoeding te betalen omdat ze jouw meerwaarde erkennen.
Om je inkomen als fotograaf flink te kunnen verhogen moet je alleen maar weten hoe je marketing voor fotografen handig voor je laat werken. Ontdek hoe je, net als andere fotografen, 8x meer kunt verdienen met exact hetzelfde aantal uren werk.
Wil je meer weten over klanten aantrekken en het verhogen van je inkomen?
Ontdek: marketing voor fotografen
Of ga je liever je het gemiddelde salaris van een fotograaf berekenen?